Test křídla PEANUT 21 Asymmetric

Peanut 21 zezaduTento kompenzátor je od polského výrobce Tecline, který se za posledních 5 let poměrně razantně prosadil na evropském trhu zejména příznivými cenami svých výrobků. Podivný tvar křídla má být důmyslně vyvinut tak, aby poskytoval co možná největší vztlak při potápění s mono lahví a jeho asymetričnost má pomáhat lepšímu vylévání vzduchu z duše. Je tak tedy určen zejména začátečníkům a rekreačním potápěčům. Jeho backplate je minimalizován jak volbou materiálu, tak i tvarem. Celé křídlo včetně nosné desky a postroje (v testované verzi) váží 2,5 kg, což jej předurčuje k funkci cestovního křídla, které vám odlehčí zavazadlo při letecké přepravě.

Potud tedy fakta udávaná výrobcem a jeho českým distributorem. Pojďme se ale podívat, jak se křídlo chová v praxi. Nevyhnu se při tom srovnávání s křídly DTD, které se staly takovým etalonem kvality a funkčnosti.

Konstrukce

Tvar křídla vychází z oválného tvaru tzv. donut křídel, čímž si ponechává výhody a nevýhody propojeného spodního dílu (větší objem při menším profilu / menší schopnost kompenzovat boční nerovnováhu). Vrchní část křídla je skutečně asymetrická s výrazně vyvedenou částí pro kolínko inflátorové hadice. Duše je podélně rozšířena klínem, což zvyšuje objem.

Peanut 21 zepředuKřídlo je samozřejmě dvouplášťové a vstupní zip k duši je na vnější straně (směrem k zádové desce). Svrchní obal je ušit z korduře 1000 podobného materiálu, je tedy o něco jemnější a měkčí než DTD. Inflátor je delší a vyhovuje tak spíše pohodlnému potápění. Inflátor samotný má ovládací prvky plastové. Na první pohled to vypadá lacině, ale v podstatě to nemá žádnou technologickou nevýhodu. Poláci tvrdí, že je to výhodnější kvůli zamrzání ovládacích tlačítek a snad je na tom i něco pravdy.

Křídlo Peanut 21 Asymmetric je kombinovatelné s jakýmkoli standardním backplatem. Výrobcem je dodáván jak s klasickou zádovou deskou, tak odlehčenou verzí. Tato je vyrobena z eloxovaného hliníku, a tvar byl minimalizován přibližně do tvaru písmene H. Tuto desku jsme měli k dispozici při testování a moje obavy z nepohodlí a nestability se nenaplnily. Zádová deska je ještě opatřena polstrovanou krycí dečkou, která pasuje na oba typy základní desky. Zpohodlňuje tak nošení přístroje na holém těle a umožňuje uskladnění dekompresní bójky.

Postroj je z pevného popruhu, ale o něco měkčího, než je supertvrdý DTD popruh. Při oblékání to nedělá žádný problém, nijak se nekroutí, naopak je pohodlnější. Daleko lépe se s takovým popruhem přenastavuje délka popruhů a navléknout rychlorozepínací přezku jde také velmi snadno. Mezinožní popruh je klasicky z měkkého popruhu. Přezky na popruzích lahví jsou velmi bytelné z nerezové oceli a přitom snadno ovladatelné. Nechybí plastová podložka proti porýpání laku na lahvi.

Skvělé jsou zátěžové kapsy (bohužel jsme nemohli vyzkoušet), které se umísťují na popruhy lahví. Do každé se vejdou tři klasické kostky olova. Výjimečné je na nich to, že je lze podélně otevírat na zip a uvnitř mají stavitelné přepážky, podobné těm z fotobrašen. Tím si můžete kapsy přizpůsobit jak na velikost olova, tak polohovat zátěž dle potřeby a vyladit tak trim. K jemnému doladění navíc přispívá to, že kapsy jsou z vnějšku pošité systémem popruhů a samotné kapsy můžete polohovat přímo na popruzích lahví. Je vyloženě dobře, že se tyto kapsy dají koupit samostatně i k ostatním křídlům, protože zde vidím opravdu podstatnou výhodu oproti ostatním výrobcům.

Potápění

Mořské podmínkyKřídlo jsme testovali se suchým trilaminátovým oblekem a 15 litrovou ocelovou lahví. To zhruba odpovídá určení tohoto křídla, i když s mokrým oblekem by to bylo jistě ještě autentičtější. Jsem zvyklý na užší křídla a toto křídlo mi na jednu lahev připadá poměrně dosti široké.

Oblékání je snadné pro ty, kteří jsou zvyklí oblékat hogarthianskou výstroj. Na samotném uspořádání taky není nic nového a to je vlastně dobře. Během potápění se křídlo chová podle očekávání poměrně slušně a stabilně. Umožňuje udržovat poměrně zdařilý trim, i když zátěžové kapsy nebyly použity. Inflátor dopouští velmi jemně a plynule, což usnadňuje vyvážení. Vylévání vzduchu jde snadno, ale nějaký citelný rozdíl oproti klasickému střihu nevnímám. Tady by to spíš chtělo podstrčit nějakému začátečníkovi, kterému vypouštění kompenzátoru dělá potíže, aby se dalo zjistit, jestli je asymetrický tvar skutečně přínosem.

Při vynoření na hladinu nás přivítaly asi půlmetrové vlny. Na naše poměry dokonce nezvykle velké a tak jsme mohli křídlo otestovat v drsných „mořských“ podmínkách. Žel musím dodat, že na hladině mě křídlo zklamalo. Velmi silně mě překlápělo obličejem dolů, za což může příliš velký objem křídla ku objemu lahve, a to i přes to, že byla použita ocelová patnáctka. Velký vliv na to ale samozřejmě mělo i umístění zátěže. Výše popisované zátěžové kapsy by problém z velké části eliminovaly, jenže ty jsem neměl k dispozici, tak nemohu potvrdit vlastní zkušeností. Druhý problém nastal při snaze návratu ke břehu. Naplnil jsem křídlo a položil se na záda na hladinu. Křídlo mě začalo překlápět ze strany na stranu. Nejprve jsem si myslel, že mám špatně nastavené popruhy, ale důvod spočíval v kruhové konstrukci křídla. Vlny vždy trochu vychýlily křídlo v podélné ose a vzduch se přelil z jedné části do druhé. Tato boční nestabilita byla velmi nepříjemná.

Facit

TwinPřestože je křídlo určené pro mono láhev, jeho hlavní použití bych spíše doporučil pro malá dvojčata. Zkoušeli jsme přiložit k 2x7. Tím, že je středová část velmi úzká se ztratí značná část objemu, ale zbylý objem by měl být pořád dostatečný. Považuji tento kompenzátor za hybridní (v dobrém slova smyslu) alternativu, pokud se někdo po Evropě potápí s malým dvojčetem a občas si zaletí za potápěním mimo Evropu, kde si půjčí klasickou hliníkovou monoláhev. Pro použití s jednou lahví je příliš široké a zabírá zbytečně moc místa. Na takové určení bych stále konzervativně volil klasický, případně donut střih s objemem do 17 litrů. 

Jakub

Slapy - náplavka

V půlce března byla dovršena úprava vodících šňůr na lokalitě Náplavka, šňůry byly i zmapovány a výsledkem je mimo jiné mapička.

Novoroční výzva 2020

Další ročník, snad už můžu říci tradičního cyklovýletu, máme za sebou. Chcete-li vědět, ;jestli se nám podařilo dokončit 232 km dlouhou cestu na dálný východ, tak čtěte až do konce.

Hranická propast

Video z akce se základní organizací 7-02 Hranický kras. Dílčím cílem akce bylo otestovat konfiguraci se dvěma RB.